/Files/images/а5.PNG

Базик Валентина Володимирівна - вчитель хімії

/Files/images/р7.PNG

Вас вітає Базик Валентина Володимирівна, вчитель хімії Нижньоторгаївської ЗОШ I-III ступенів Нижньосірогозького району Херсонської області. У 1989 році закінчила Мелітопольский державний педагогічний інститут і отримала повну вищу освіту за спеціальністю «біологія та хімія».

З 1989 року і по сьогоднішній день працюю в Нижньоторгаївської ЗОШ I-III ступенів Нижньосірогозького району Херсонської області. З 1998 року викладаю хімію, працюю бібліотекарем.

Вчитель вищої кваліфікаційної категорії.

Класний керівник 11 - го класу.

Педагогічний стаж – 32 роки

Мій сайт

Мої останні досягнення

/Files/images/bazik/Учитель року-20. серт.jpg

/Files/images/bazik/сертифікат1.jpg

/Files/images/bazik/сертифікат2.jpg

Самоосвіта

Платформа "Прометеус"

wym-1591651178765

Платформа "На урок"

wym-1591684041163

/Files/images/Снимок.PNG Дана сторінка створена для вчителів хімії, учнів і всіх, хто цікавиться хімією. Планую розміщувати на ній інформацію, яка допоможе вчителям у викладанні хімії. Сподіваюсь, що тут Ви знайдете цікаву та корисну інформацію.

Батькам – бути в курсі навчально–виховного процесу, а учням – знаходити для себе доцільну і корисну інформацію для самоосвіти.

Інформація на сторінці додається поступово, тому періодично заходьте на неї для ознайомлення з новим матеріалом.

Буду рада, якщо Ви тут зможете знайти корисну інформацію для себе.

Бажаю Вам творчіх успіхів!

30 повних років працюю в школі я.

Уроки, плани, діти – це не прості слова.

Чудовий заклад, храм науки,

Тут добрі всі серця і золоті руки,

І за покликанням тут кожен

Працює творчо і творити може.

У народі кажуть, що письменник живе в своїх книжках, скульптор – у створених ним скульптурах, а вчитель у думках і справах своїх учнів. Ми намагаємось, щоб нашу учні з почуттям вдячності згадували нашу школу, тому що від нашої самовідданої праці, невичерпної енергії, громадської активності залежить майбутнє нашого народу.

Мета моєї діяльності: виховати особистість, конкурентноспроможну на сучасному ринку праці, яка володіє високою мобільністю, професіональну, мотивовану на успіх.

16 років хімію викладаю

Про метали й гази дітям поясняю.

В режимі розвитку працюю,

Усе нове планую і ціную.

Роль курсу хімії в навчальному процесі надзвичайно велика. Хімія – одна із наук, що забезпечує гармонійну орієнтацію особистості в навколишньому світі; сприяє формуванню самостійно мислячої особистості, яка здатна здійснювати обґрунтований вибір у розмаїття навчальних і життєвих ситуацій.

Хімія – наука найлогічніша, яка є не тільки основою прогресу, а й сприяє формуванню наукового світогляду; розвиває уявлення про місце і роль людини у світі, готуючи її до активної діяльності. Ми не знаємо наперед, хто стане хіміком, хто використовуватиме цю науку у своїй професійній діяльності (біолога, фармацевта, лікаря, інженера). Але кожен повинен отримати користь від вивчення хімії, зрозуміти, що природничі науки взагалі й хімія зокрема – елемент загальної культури сучасної людини. Саме вчитель, педагог, викладач, вихователь закладає і створює основу творчої людської діяльності.

«Звичайно, не з кожного учня вийде вчений, але необхідно намагатися, щоб кожному була знайома радість відкриття нового, радість творчого усвідомлення життя» (А.Комаров)

Вчительство – це не тільки мистецтво, відповідальна і наполеглива праця, а й серце, віддане дітям.

Для мене "вчитель" - це життя .

Я не працюю вчителем, я цим живу.

- Кожен день спілкуюсь із дітьми.

- Знаходжу в цьому радість і задоволення.

- Думаю про них.

- Співпереживаю успіхам і невдачам.

- Об’єдную їх у колектив.

- Працюю з батьками та громадськістю.

- Співпрацюю з вчителями-предметниками щодо дотримання єдиних педагогічних вимог у класі.

- Несу відповідальність за своїх учнів.

- Допомагаю. Захищаю. Люблю ...

Шановні колеги!

Візьміть чашу терпіння,

Налийте туди повне серце любові,

Вкиньте дві пригорщі щедрості,

Хлюпніть туди ж гумору,

Посипте добром,

Додайте якомога більше віри,

І все це добре перемішайте.

Потім намажте на шматок відпущеного вам життя

І пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму шляху!

Досвід роботи висвітлений в мультимедійній презентації

1. Основні завдання вивчення хімії в сучасній школі

Науково-теоретичні основи

В останні роки в українській школі відбулися зміни цільових орієнтирів у напрямі гуманізації, посилення особистісної орієнтації змісту і технологій навчання, творчої і розвивальної спрямованості навчання, технологізації та комп’ютеризації навчального процесу.

Освіта ХХІ століття покликана формувати і виховувати компетентну молодь. Її основа – розвиток відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє використовувати набуті знання та вміння для творчого розв’язання проблем, критично мислити, прагне змінити своє життя на краще, піклується за майбутнє своєї країни.

Вивчення хімії в сучасній школі зорієнтоване на виконання таких завдань:

– вільний розвиток особистості учнів: інтелекту, пам’яті, спостережливості, уміння висловлювати свої думки, доводити свої судження, робити висновки;

– засвоєння основ хімічної науки: основних понять теорій і законів, формування ставлення до засвоєння хімічних знань як до необхідного елементу культури кожної цивілізованої людини;

– ознайомлення з діяльністю вітчизняних і зарубіжних вчених;

– формування навичок бережливого ставлення до природи, виховання елементів екологічної культури, розумного ставлення до себе, людей, довкілля;

– створення умов для самовизначення й самореалізації особистості, формування ставлення до хімії як до можливої галузі майбутньої практичної діяльності.

Сучасний урок повинен бути побудованим так, щоб учень був не об’єктом, а суб’єктом навчання, щоб у навчальному процесі панували суб’єктні відносини між учителем і учнями, а не авторитарна педагогіка вимог, яка спостерігається при традиційному навчанні.

Особистісно-орієнтоване навчання спрямоване на властивості особистості, її формування і розвиток не по чийомусь замовленню, а відповідно з природними здібностями. Зміст освіти представляє собою середовище, в якому відбувається становлення та розвиток особистості дитини. На сучасних уроках повинна панувати атмосфера любові, піклування, співпраці, повинні бути створені умови для творчості і самореалізації особистості.

Стиль відносин вчителя і учнів:

- не забороняти, а направляти;

- не керувати, а співкерувати;

- не примушувати, а переконувати;

- не командувати, а організовувати;

- не обмежувати, а надавати свободу вибору.

Технологія сучасного уроку – планомірна, чітко визначена за часом та місцем послідовність проходження етапів процесу навчання, яка забезпечує його якість та ефективність, оптимальний розвиток кожного учня.

Успіхи в навчанні та вихованні школярів значною мірою залежать від учителя, його здатності творчо розв’язувати завдання, які нині ставить життя. Одна з проблем сучасної дидактики – це вдосконалення форм і методів навчання.

Основні функції навчання:

- освітня;

- розвиваюча;

- виховна.

Основні завдання уроку:

а) забезпечити засвоєння, повторення, закріплення, застосування понять, теорій, законів тощо;

б) формувати уміння застосовувати свої знання;

в) формувати спеціальні вміння пояснювати хімічні явища, явища в природі, вміти спостерігати за процесами та реакціями, аналізувати, робити висновки;

г) розвиток навчальних інтересів і мотивів, здібностей учнів на основі розумових дій і операцій.

Загальнопедагогічні вимоги до уроку:

· дидактичні

· психофізіологічні

· виховні

· санітарно-гігієнічні

Резюме

Насучасномууроці учень повинен бутине об’єктом, а суб’єктомнавчання. Урок повинен бути спрямований на розвиток особистості дитини. Основні функції уроку: освітня, розвиваюча, виховна.

2. Типиуроків хімії

Науково-теоретичні основи

У дидактиці існують різні підходи до класифікації уроків. Зокрема, уроки класифікують: за способами їх проведення (урок-лекція, кіноурок, урок-диспут, урок-бесіда, лабораторно-практичний урок та ін.); за етапами навчальної діяльності (вступні, уроки формування понять, уроки застосування знань на практиці, уроки тренувань і повторення та ін.).Найбільш прийнятною є класифікація уроків за дидактичною метою українського дидакта В.О. Онищука:

• урок засвоєння нових знань;

• урок формування умінь і навичок;

• урок застосування умінь і навичок;

• урок узагальнення і систематизації;

• урок контролю та корекції знань, умінь і навичок;

• комбінований урок.

Орієнтовне планування діяльності вчителя

під час підготовки до проведення уроку формування нових знань

Етапи уроку Види діяльності
1. Мотивація діяльності учнів на уроці Постановка, проблеми, демонстрація досліду, опис життєвих ситуацій та ін.
2. Визначення мети Сформувати уявлення про…, знання про…, навчити виявляти зв’язки між…, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки.
3. Актуалізація опорних знань. Встановлення зв’язку між новою темою і засвоєними знаннями, значення теми для практичного життя і засвоєння інших наук. Актуалізація і корекція знань. Які необхідні для вивчення теми.
4. Основна частина. Пояснення матеріалу, первинне застосування нових знань (пробні вправи), самостійне застосування знань учнями у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи та задачі за зразком) перевірка завдань, аналіз і корекція.
5. Узагальнення, систематизація знань. Домашнє завдання. Повторення, систематизація основних положень теми. Пояснення д/з. Виконання творчих завдань учнями, які цікавляться темою. Д. з. повинне бути диференційованим.

Орієнтовна діяльність вчителя при підготовці до конкретного уроку:

1. Формулювання теми та підготовка до мотивації активної діяльності учнів на уроці.

2. Формування мети: освітньої, розвиваючої, виховної.

3. Підбір матеріалу до теми.

4. Визначення структури обраного типу уроку.

5. Визначення прийомів і методів для всіх етапів уроку.

6. Підготовка дидактичних засобів та матеріалів.

7. Визначення форми контролю і оцінки знань, умінь і навичок.

8. Ефективний розподіл часу для всіх етапів уроку.

9. Складання плану уроку.

10. Перевірка своєї готовності до уроку.

Приклади розвиваючих цілей уроків хімії:

- формувати вміння порівнювати…;

- поглибити вміння аналізувати…, систематизувати…;

- формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки…;

- розвивати вміння класифікувати…, систематизувати…;

- розвивати вміння планувати…, передбачати…, прогнозувати…;

- розвивати системність мислення та уміння розв’язувати розрахункові задачі;

- розвивати вміння встановлювати генетичні зв’язки між класами речовин;

- розвивати пам’ять (мимовільну, довільну, образну, змістову);

- сформувати вміння виділяти головне в прочитаному, складати план прочитаного;

- сформувати культуру розумової праці та ін.

Приклади виховних цілей уроку хімії:

- формування основних світоглядних ідей, вивчення діяльності вчених;

- профорієнтація школярів;

- виховання людяності;

- формування активної життєвої позиції;

- вироблення гігієнічних навичок;

- виховання бережливого ставлення до природи та ін.

У поурочному плані передбачено наявність:

- дати проведення;

- порядкового номеру за тематичним чи календарним планом;

- назв теми і типу уроку;

- триєдиної мети;

- опису структури уроку зі змістом діяльності, переліком форм та методів роботи учнів, а також задіяних вчителем педагогічних прийомів на різних етапах;

- обладнання;

- домашнього завдання (обов’язково диференційоване).

Резюме

Мета уроку повинна бути триєдиною: навчальна, розвиваюча,виховна. Домашнє завдання для учнів повинне бути диференційованим. Мотивація активної діяльності учнів на уроці – одна з найголовніших умов ефективності навчання.

3. Сучасні форми та методи навчання на уроках хімії

Науково-теоретичні основи

В основі навчального процесу лежить взаємозв’язана діяльність учителя і учнів. За допомогою методів та форм навчання вчитель повинен орієнтувати учнів на творчий пошук відповідей,на проведення невеликого дослідження для одержання нових знань.

Форми організації навчальної діяльності:

- індивідуальна;

- групова;

-фронтальна

Треба вміти правильно їх поєднувати залежно від задач, змісту матеріалу, мети уроку. Добре поєднувати фронтальну та групову роботу, коли фронтальна форма попереджає групову і завершує її.

Метод навчання — взаємопов'язана діяльність вчителя та учнів, спрямована на засвоєння учнями системи знань, набуття умінь і навичок, їх виховання і загальний розвиток.У вузькому значенні метод навчання є способом керівництва пізнавальною діяльністю учнів, що має виконувати три функції: навчаючу, виховну і розвиваючу. Він є складним педагогічним явищем, в якому поєднані гносеологічний, логіко-змістовий, психологічний, педагогічний аспекти. Складовою методу навчання є прийом навчання.

Прийом навчання — сукупність конкретних навчальних ситуацій, що сприяють досягненню проміжної (допоміжної) мети конкретного методу.
Чим багатший арсенал прийомів у структурі методу, тим він повноцінніший та ефективніший. Методи навчання класифікують на загальні (можуть використовуватися в процесі навчання будь-яких навчальних предметів) і спеціальні (застосовуються для викладання окремих предметів, але не можуть бути використані при викладанні інших предметів).

У методиці хімії використовуються:

- проблемна чи пошукова лекція, розповідь, бесіда;

- робота з книгою, екранними посібниками;

- експеримент, спостереження

- практична чи лабораторна робота,

- навчальна екскурсія.

Удосконалення методів повинно вестись у напрямі підвищення активності учнів у навчанні, прививання їм навичок самостійної роботи, виховання вміння навчатися самому. Щоб навчити учнів самостійно добувати знання, вчитель повинен систематично працювати в цьому напрямі: навчити учнів проводити самостійні спостереження і досліди, самостійно працювати з підручником і додатковою літературою, брати активну участь у бесіді і використовувати свої знання в ній.

Результатом уроку є досягнення мети уроку.

Резюме

Діяльність учнів на уроках хімії повинна бути проблемно-пошуковою. На кожному уроці вчитель має використовувати у поєднанні різноманітні форми і методи роботи з метою запобігання швидкого стомлення учнів.

Завжди набагато доступніше та легше сприймати інформацію через конкретність деталей і приклади, особливо, коли вони наведені з повсякденного життя й через практичне застосування знань. А ще краще, коли на уроці знання виникають в результаті практичної діяльності. Досвід пізнавальної діяльності - головний зміст освіти. Тоді все відразу ж стає на свої місця - центральною ланкою педагогіки стає самостійна робота учня; тільки те, що він пропустив через себе, відпрацював на практиці й буде його справжнім надбанням.

Методика викладання хімії, розробки різних типів уроків представлено на власному сайті

http://bazykvalentina.ucoz.ua

Нехай вас не підводять реактиви.

Величезного успіху, ініціативи.

Завдань вам важких, а ще таких,
Достойно щоб вирішити вам їх.
Робота щоб була прекрасна,
Щоб вдача супроводжувала незгасно.
В експериментах підтверджених міркувань,
Величезного успіху без

питань.

Щоб учень займав активну позицію, він повинен мати потужні джерела мотивації до навчання. Теорія мотивації випливає з необхідності будувати педагогічний процес таким чином, щоб його методика орієнтувалася на якомога глибше проникнення у внутрішній світ дитини, мала на меті пробуджувати і розвивати в ній здібності й нахили.
"Усі наші задуми, пошуки і побудови перетворюються на порох, якщо немає дитячого бажання вчитися". Тому вчитель повинен пам'ятати, що будь-яка діяльність матиме успіх тільки у тому випадку, якщо її учасники зацікавлені у результатах і беруть у ній без­посередню участь. Ступінь активності учасників у процесі ді­яльності визначається мотивами. Мотиви - це складне, багаторівневе, внутрішнє психічне утворення, що акумулює інтереси, потреби, схильності, уявлення, потяги, очікування значущих для особистості результатів її діяльності.

Мотиви виникають лише в процесі внутрішньої діяльності власне суб'єкта, яким і є учень. Методи мотивації повинні застосовуватися із врахуванням вікових особливостей учнів. Для повноцінної мотивації необхідно поєднувати різні методи її проведення. Учитель своєю діяльністю повинен забезпечити розуміння учнями значення конкретних знань й організувати їхню подальшу роботу. Конкретні прийоми, що використовуються вчителями на етапі мотивації навчальної діяльності, деякі дидакти об'єднують у три групи:

  • Прийоми, що стимулюють обов'язок та відпо­відальність учнів;
  • прийоми, що формують пізнавальний інтерес учнів (найбільш ефективні у 5-9-х класах);
  • прийоми, що створюють навчальні проблемні ситуації з наголошенням на практичному та суспільно-соціальному значен­ні одержаних знань у подальшому житті учнів (через підготовку до вступу до ВНЗ і здатність учнів до самоаналізу й абстрактного мислення, що спрацьовують у 10-11-х класах).

Учень на уроці повинен бути налаштований на ефективний процес пізнання, мати в ньому особисту зацікавленість, розуміти, що й навіщо він виконуватиме. Без виникнення цих мотивів навчання, без моти­вації навчальної діяльності пізнання не може принести позитив­ний результат. Для досягнення необхідного результату можна використовувати різноманітні прийоми розвитку пізнавальних мотивів.

Запрошую для ознайомлення посібник, розроблений для використання на уроках хімії у 7 класі за Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів у 7-9 класах, яка буде діяти у 2015 – 2016 навчальному році і містить матеріал, який доречно застосовувати на мотиваційному етапі уроку.

Ставлячи за мету навчити дитину хімії та основ здоров’я, я навчаю своїх вихованців насамперед цінувати життя і здоров’я, розуміти себе, свої можливості, пізнавати краще грані своєї душі; показую їм радість пізнання, творчого злету, розкриваю всі кращі духовні пориви, тісно пов’язані зі збереженням здоров’я. Ось тому головним в моїй роботі є співпраця і співтворчість з учнями та батьками.

Наше спілкування відбувається на уроці та в позаурочний час. На мою думку, урок в наш час повинен бути особистісно орієнтованим, а позакласна робота – різноманітною.

Нещодавно, в кабінеті хімії був проведений позакласний захід «Фестиваль хімічних елементів», мета якого поглибити знання учнів про назви та застосування різних хі­мічних речовин; в ігровій формі ознайомити з хімічними властивостями деяких елементів, розвивати естетичний смак.

Дійові особи:ведучий, Сu, Нg, Mg, Fе, Сг, Са,Na, К, F, СІ, С, О, Н, Аs, Аг, Кг, Ne.

На фестиваль наш, як годиться,

Нас кличе вічна чарівниця.

Її ж бо хімією звуть.

Відома вам вона, мабуть?

Всі запросила елементи

До нас у гості вже вона.

Настроїли ми інструменти,

І линь, музико чарівна!

Хімічна мова ця чудова,

І букв палітра кольорова

Всіх зачарує вас!

Цими словами почалось свято, яке проводив 7 клас. Учні розповідали не тільки про елементи, а показали вміння складати формули речовин, показали практичну значущість хімічних сполук. Прозвучала реклама хімії в вигляді пісень, віршів. Глядачів зацікавили досліди, проведені великим алхіміком Хімікусом Цікавікусом. Відбулася і посвята в хіміки учнів 7 класу.

В кінці свята, після заспіваного «Гімну хіміків», прозвучали слова:

На завершення програми

Ми, друзі, вам сказати хочемо:

Якщо ви ще не переконались досі,

Що хімія – наука із наук!

Велична, таємнича, загадкова,

В користування нам дає

Мільйони речовин чудових.

Лиш пам’ятайте, друзі,

Що в усьому потрібно мати міру й такт.

Про техніку безпеки пам’ятай,

Щоб дров не наламити,

Бо хімія порядок любить

У всьому, всюди і завжди.

Тоді лиш людям вона служить

Для миру, добра й злагоди.

Тому навчайтесь на дванадцять,

Знання хімічні здобувайте,

Щоб крокувати впевнено в житті

Й життя на Землі зберегти!

/Files/images/ррррррррр.PNG/Files/images/.эх.PNG

Суд над шкідливими звичками

http://bazykvalentina.ucoz.ua/index/scenariji/0-40

Пропоную

УРОК 1. Вступ. Хімія – природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому середовищі.

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди.

- Пригадайте, яке значення мають знання про природу в житті та діяльності людини.

- Чи допомагаєте ви мамі куховарити? А чому борщ має червоне забарвлення?

- Які речовини є у вашій ванній кімнаті? Що відбувається з милом чи шампунем у воді?

- За допомогою яких речовин ваша мама виводить плями на одязі? Що вам відомо про них?

- Чи любите ви працювати на городі? Як ваші батьки «перемагають» бур'яни?

Під час бесіди залучаються знання учнів та їх досвід. Можна навести багато інших цікавих прикладів.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання
технології «Мозкова атака»

З якими науками має зв'язок хімія? (учні складають асоціативний кущ):

Мотивація навчальної діяльності за допомогою прийомів роботи з текстом

Знайди помилку: учням пропонується для ознайомлення невеликий текст, що стосується матеріалу, який вивчається. Потім учні читають з екрану текст і виправляють неточності.

Хімія – природнича наука. Вона не пов'язана з іншими науками. Усі тіла складаються з речовин. Речовини поділяються на органічні та неорганічні. Хімія тісно пов'язана з медициною. Вона не має ніякого зв'язку з такими науками як біологія, екологія. Хімія базується на проведенні різноманітних досліджень. Це наука, яка не потрібна у сьогоднішній день.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання художньої літератури (авторських віршів)

Ви послухайте, будь ласка,

Ось таку сучасну казку…

Десь на острові крутому

Осиливсь хлопчина.

Він дивує там усіх:

І дорослих, і малих.

Робить бульбашки із мила,

Добуває чорний шоколад…

І усі на острові чудному,

Геть усі – раді тут малому.

А чи вам цікаві ці пригоди?

То ж усе дізнаєтесь ви згодом.

До хімії в гості вирушайте,

Світ чарівний пізнавайте!

УРОК 2. Короткі відомості з історії хімії.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання
науково-популярної літератури

Суперклей — це речовина, яку вчені називають ціаноакрилат. Його винайшов випадково хімік Гаррі Кувер, який під час Другої світової війни шукав способи отри­мання прозорого пластику для гарматних прицілів. Під час одного експерименту він отримав циіаноакрилат. Но­вий матеріал швидко твердішав, клеївся до будь-якої по­верхні й псував лабораторне устаткування. І тільки через багато років, у 1958 році, він згадав про ціаноакрилат і здогадався, як його можна використовувати. Під час ві­йни у В'єтнамі ціаноакрилат врятував життя сотням сол­датів — він миттєво заклеював рани. Пізніше його почали використовувати у виробництві меблів, будівництві. А маленькі тюбики цього клею успішно продаються в усьому світі для миттєвого ремонту взуття. (Підвести учнів до того, що таких цікавих речовин багато, вони відкривалися вченими у різні часи).

Мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації/Files/images/7.PNG

Одним із способів створення проблемної ситуації є зіткнення учнів із суперечностями між фактами, явищами й наявними знаннями за необхідності теоретичного пояснення і пошуку шляхів їх застосування.

До наших днів дійшло чимало легенд про те, як було винайдено порох. Одна з них розповідає про те, як чернець Бертольд Шварц випадково відкрив його під час занять алхімією. Алхіміки були у пошуку філософського каменя, який перетворив би будь який метал на золото. Чому алхіміки не змогли реалізувати свої плани?(При вивчені теми учні дійдуть висновку про хибність цієї теорії).

УРОК 3. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом.

Мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації

«Широко простирає хімія руки свої в справи людські»

Уявіть ситуацію, коли люди різних професій можуть припустити деякі помилки у своїй діяльності. До чого це може призвести? Наприклад,

ü Продавець не правильно видав решту при покупці товару…………….

ü Лікар допустив помилку при проведенні операції хворому……………

ü Хімік був неуважний при проведенні експерименту……………………

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

художньої літератури (авторських віршів)

Кабінет хімічний – дещо незвичний.

У ньому такі відбуваються дива!

Обладнання, посуд, реактиви,

Пробірки, колби, штативи.

Тут можна експериментувати,

Досліджувати, вивчати.

Спостерігати, пізнавати.

А щоб не сталося біди,

Пам'ятай усюди і завжди:

Правила безпеки ти вивчай

І про своє здоров'я дбай.

УРОК 4. Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Молекули. Атоми.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання
технології «Мозкова атака»

Допоможіть Вінні Пуху і Кролику/Files/images/7.PNG

- Назвіть вироби із скла;

- назвіть вироби із заліза.

Можна використати ілюстрації як практично-ілюстративний метод. Наприклад,

УРОК 5.Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії.


Мотивація навчальної діяльності шляхом використання
науково-популярної літератури

Чудеса в колбі

Хімія — одна з тих наук, у якій просто неможливо обійтися без експериментів. Про­тягом століть алхіміки та хіміки прагнули дізнатися, на що здатні різноманітні речо­вини. Чому одні з них вступають у взаємодію між собою, а інші — ні? Як відрізнити кис­лоту від лугу? Чи можна примусити небезпечні хімічні елементи приносити користь людям? У цьому розділі ти знайдеш цікаві факти про досліди, які допомогли зробити ви­датні відкриття.

Англійський лікар У. Волластон (1766—1828) здійснив чимало блискучих відкриттів не лише в медицині, але й у хімії. Більшість учених проводили свої досліди у спеціально облаштованій лабораторії. Проте Волластону цього було недостатньо. Він хотів мати можливість у будь-який момент здійснити необхідний експеримент. Тому в кишенях до­
слідника завжди знаходилося місце для пробірок, шматочків дроту, певної кількості хі­мічних препаратів тощо. Коли під час зустрічі з іншими вченими між ними виникала суперечка, Волластон не марнував слів. Замість цього він витягав із кишень свою переносну «лабораторію» і одразу ж проводив експеримент, який доводив слушність його думки. Англійські хіміки з великою повагою ставилися до вченого та його способу ведення дискусії. У зв'язку з цим навіть з'явилася приказка: «Той, хто сперечається з Волластоном, не правий!»

(Учні дійдуть висновку, що усе вивчається під час досліджень).

УРОК 6. Фізичні властивості речовин. Чисті речовини і

суміші(однорідні, неоднорідні)

Мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації/Files/images/лоорпирп.PNG

Використовуючи презентацію, можна сконструювати слайд, на якому висвітлено проблемне запитання:

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

художньої літератури

Про які властивості води співається у пісні:

Ой снігу, снігу білого насипала зима…

Підберіть синонім до першого прикметника:

Річка, річечка, ріка, ти прозора, гомінка

Про яку властивість йдеться у цих рядках:

Цукор білий, наче сніг, падає згори,

От радощів скільки у нашої дітвори.

Мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації

Як розпізнати речовини, якщо їх так багато в природі? Після висловлювань учнів фізичні властивості можна по черзі показати на слайді:

Мотивація навчальної діяльності в процесі пізнавальних ігор

Гра «Добери найважливіше слово» (до поданих іменників учні добирають один прикметник, який чітко описує даний іменник). Наприклад,

ü Цукор………………….

ü Вода……………………

ü Пісок…………………..

ü Залізо………………….

ü Кисень………………...

ü Олія……………………

ü Золото…………………

УРОК 7. Способи розділення сумішей

Мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації

Можливі варіанти:

· Мама зварила смачний борщ, вам дуже хочеться ним поласувати. Але ви не любите жиру, краплини якого плавають на поверхні. Ви відмовитесь від обіду? Які будуть ваші дії?

· Чому краплини жиру, який мама додає до першої страви завжди плавають на поверхні? Про яку властивість даної речовини свідчить таке явище?

Мотивація навчальної діяльності в процесі пізнавальних ігор

Гра «Вибери зайве» (серед поданих назв речовин учні вибирають зайву і, відповідаючи на запитання, обґрунтовують свій вибір).

· Яка речовина у даному переліку має магнітні властивості? Де ми можемо це використати в житті?

Сірка, кисень, залізо, кальцій

УРОК 8. Атом, його склад. Хімічні елементи, їхні назви і символи

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання художньої літератури

Використовуючи презентацію, на слайді можна намалювати краплину, яка прийшла у гості до дітей:

Привіт!

Я – хімічна краплина.

Поведу вас у світ дивний,

Будемо склад речовин вивчати,

І про цікаве дізнаватись

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди.

- На уроках природознавства ви знайомилися з елементарними частинками речовини – атомами. Чи можна їх побачити неозброєним оком?

-Що нагадує вам ця фігура?/Files/images/ол.PNG

Чи відомі вам інші елементарнічастинки?

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання науково-популярної літератури/Files/images/нрг.PNG

Використовуючи презентацію навести цікаві факти про значення хімічних елементів у людському організмі:

УРОК 9. Періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва.

Структура періодичної системи.

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди.

- Що зображено на даному малюнку?

- Хто є творцем періодичної системи?

- Чи подібна дана періодична система на сучасну?

- Чому у періодичній системі елементи позначені різними кольорами?

УРОК 10. Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси

хімічних елементів.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

художньої літератури

- Про яку одиницю вимірювання йдеться у цих віршованих рядках?

Усі на світі дрібниці

важать певні одиниці.

Слон до тонни дотягає,

Зяблик і кіло не має.

Ну а мед, який люблю,

Можу їсти досхочу.

- Чи мають масу атоми, як найменші частинки речовини?

Мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації

- Назвіть свою адресу.

- Чи важко вас знайти за цими даними?

- Чи буває «адреса» у хімічних елементів?

- Що вперше впадає в очі, коли глянеш на періодичну систему?

УРОК 11. Хімічні формули речовин.

Мотивація навчальної діяльності в процесі пізнавальних ігор

Гра «Кольорові кульки» (учні з кольорових кульок-атомів складають речовини). Запитання: спробуйте записати склад ваших речовин у зошиті.

(При вивчені теми учні дійдуть висновку, що речовини краще записувати у вигляді формул).

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди.

- Що спільного на цих малюнках?

- Чому на етикетках хімічного посуду записані формули речовин?

- Скільки речовин можна записати, знаючи символи хімічних елементів?

- Чи відома вам формула води?

- Чи хотіли б ви знати формули цукру, кухонної солі, кисню, олії, спирту?

УРОК 12. Прості та складні речовини.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

художньої літератури у поєднанні з технологією «Мозкова атака»

Так ніщо не зігріває,

як горнятко теплого чаю.

Давайте з вами чаювати!

А що ж для цього треба мати?

(Коли учні назвуть речовини, вчитель може їх висвітити на слайді)

Мотивація навчальної діяльності в процесі пізнавальних ігор

Гра «Кольорові кульки» (учні з кольорових кульок-атомів складають речовини). Завдання: одна група складає речовини з кульок одного кольору, інша – з кульок різних кольорів).

Кольорові кульки/Files/images/обь.PNG

УРОК 13. Багатоманітність речовин

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди.

Учні розглядають малюнки, що зображені на слайдах і відповідають на

запитання:

- Назвіть продукти харчування, які зображенні на малюнках.

- Де вони використовуються?

- Які речовини побутової хімії ви знаєте?

- Чи є вони на малюнках?

- Чому з цими речовинами треба бути обережними?

- Якими малюнками можна доповнити цей перелік?

УРОК 14. Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи,

їх розміщення в періодичній системі.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

науково-популярної літератури

Даний матеріал може бути використаний у вигляді розповіді вчителя або у вигляді повідомлень учнів.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання авторських віршів

Речовин є на світі багато

А вам про них хочеться знати?

Усі вони різні та цікаві

Та кожен з них має право

У таблиці певне місце займати,

І роль для людей відігравати.

Їх усіх на дві групи розділили,

І звісно ж не помилились,

Вони властивостями відрізняються

Кожен по іншому називаються.

Якщо ви готові це вивчати,

тоді будемо працювати.

УРОК 15. Валентність хімічних елементів.

Мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації

Проблемне запитання 1. Яка відмінність між речовинами у кожній парі?

(Запитання можна показати на слайді)/Files/images/орпс.PNG

Проблемне запитання 2. Як з҆єднуються атоми у молекулах речовин?

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання
авторських віршів

От зібрались для поради,

На екстрену нараду

Два атоми Гідрогену – два брати.

Хочуть в гості вони піти

До сусіда їх найкращого,

Розумного, не ледащого.

До Оксигену стежин багато,

Яку ж нам обрати?

Почув це сусід хороший

І каже – ходіть у гості.

Ви не заблукаєте однак,

Бо до мене лиш один шлях:

Одному стежина – зліва.

А другий справа крокує сміло.

Давайте спробуймо відгадати, чому лиш дві стежини до Оксигенової хатини

УРОК 16. Складання формул бінарних сполук за їх валентністю.

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди.

- - Чи навчилися ви читати хімічні формули?

-- Чи важко розрізнити просту речовину від складної?

- - А у вас є бажання навчитися складати формули речовин?

УРОК 17. Визначення валентності за формулами бінарних сполук. Зв҆язок між розміщенням елемента у періодичній системі та його валентністю.

Мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації

У періодичній системі кожен елемент має свою «адресу».

- Чи пов҆язано це з валентністю елементів?

-Вам цікаво дослідити закономірність між розміщенням елемента та його валентністю? Давайте шукати рішення, яке дозволить відповісти на перше запитання.

УРОК 18. Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною

формулою.

Мотивація навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації

Білочки стрибали по гілках старого дуба і знайшли дві кульки. Зраділи як! Одна білочка помітила, що зелена кулька весь час чомусь хотіла злетіти, а жовта намагалася впасти на землю. Вони вирішили дізнатися про причину цього явища у Мудрої сови. Сова замислилась і сказала: кульки були заповненні різними газами: киснем та воднем…

Завдання: Як ви вважаєте, що відповіла сова далі?

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди.

- - З чого складаються речовини?

- - А молекули?

- - Про яку характеристику атома ми вже говорили?

- - А чи має масу молекула?

УРОК 19. Масова частка елемента в складній речовині.

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди з орієнтацією на зв҆язок теми уроку з іншими предметами

У 6 класі на уроках математики ви вивчали тему «Відсотки».

- Дайте визначення поняття відсоток.

- Розв҆яжіть задачу: дохід ваших батьків у місяць складає 2500 гривень. Вони купили вам сукню, витративши при цьому 350 гривень. Скільки відсотків грошей витратили батьки на покупку? Скільки відсотків грошей у них залишилось?

- Чи можна визначати відсоток кожного елемента у складі будь-якої речовини? (Учитель переходить до пояснення матеріалу про масову частку елемента у складі речовини).

УРОК 20. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх

супроводжують.

Мотивація навчальної діяльності шляхом розв҆язку проблемного запитання

Можна використати слайд із зображенням проблемного запитання:/Files/images/7.PNG

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

художньої літератури

Учитель читає вірш П.П.Єршова «Горбоконик»:

Вогник той горить світліше,

Горбоконик мчить скоріше.

Ось він став там, наче пень.

Видно в полі, як удень.

Дивне світло скрізь струмує,

Та не гріє, не димує.

Здивувався тут Іван.

«Що, - сказав він, - за шайтан!

Хтозна-скільки світла ллється,

А тепло та дим не в҆ється.

Ох і дивний цей огонь!»

- Що спричиняє світіння тіл?

- - Чи відбуваються при цьому хімічні реакції?

УРОК 21. Хімічні властивості речовин.

Мотивація навчальної діяльності шляхом демонстрації хімічного експерименту

Демонстраційний дослід 1. Розклад цукру при нагріванні.

Демонстраційний дослід 2. Нагрівання мідної дротини.

(Можна продемонструвати декілька дослідів за допомогою комп҆ютера та мультимедійних засобів навчання).

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

авторських віршів

У країні Хімії дива чудові:

Феєрверки, вогники кольорові.

Речовини тут дуже дивні,

Бувають інертні або агресивні.

Взаємодіють, реагують,

Усіх мешканців дивують.

Така дивна країна тут,

Речовини різні живуть.

Деякі класно згорають,

А інші - фокуси полюбляють.

Хтось димить, реагує,

Дехто просто пасивує.

Хочете про це все знати?

Давайте експериментувати.

УРОК 22. Практична робота. Розділення неоднорідної суміші.

Пригадайте казку «Три горішки для попелюшки». Яку роботу повинна була виконати Попелюшка? Які крупи їй змішала мачуха і наказала розібрати кожну окремо? Сьогодні ми спробуємо також розділити суміш, виділити з неї окремі речовини.

УРОК 23. Практична робота. Дослідження фізичних і хімічних явищ.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання творчих завдань

Ви вже вивчали фізичні та хімічні явища, тому давайте складемо сенкан. (Кожен рядок слайду можна висвічувати на екрані окремо)

А тепер будемо досліджувати такі цікаві та різноманітні явища.

УРОК 24. Повітря, його склад. Оксиген, поширеність його у природі.

Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні

властивості кисню.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

художньої літератури

Відгадайте загадку і ви дізнаєтесь про яку речовину ми сьогодні поговоримо. (Загадка висвітлюється на слайді, а малюнок з формулою кисню за допомогою анімації з҆явиться після того, як учні дадуть відповідь).

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

творчих завдань

Прочитайте вислів Ромена Роллана і обґрунтуйте свою думку з приводу такого висловлювання:

УРОК 25. Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема

хімічної реакції.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

авторських вірш

Мама наша борщ варила,

Літрів дві води налила,

Свіжий дала бурячок,

Моркву, цибулі пучок.

Петрушку зелененьку –

Вийшов дуже смачненький!

Та в каструлі раз одначе

Ти дві літри не побачиш.

Де ж подівся наш обід?

Каже мій старенький дід.

Може ми поясним дідусю,

чому зменшилось борщу?

.

УРОК 26. Хімічні рівняння.

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди.

На попередньому уроці ми з҆ясували, що будь-яку хімічну реакцію можна зобразити схематично.

- Прочитайте дане хімічне рівняння: NaNO3 → NaNO2 + O2.

- Сформулюйте закон збереження маси речовин.

- Чи діє цей закон для даного рівняння? Чому?

- Чи можна замість стрілочки поставити знак рівності?

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

творчих завдань

Розгадайте кросворд, заповнивши порожні клітинки назвами елементів з певними порядковими номерами і у виділеному стовпчику прочитайте слово, яке ми будемо застосовувати перед формулами сполук у хімічних рівняннях.

1 – №8; 2 – №35; 3 – №26; 4 – №9; 5 – №3; 6 – №55; 7 – №11; 8 – №63; 9 – №25; 10 – №50.

УРОК 27. Добування кисню в лабораторії та промисловості.

Реакції розкладу.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

науково-популярної літератури

Хімія – експериментальна наука. Хімічні елементи мають своїх «персональних» відкривачів. Бром, наприклад, відкрив – Антуан Балар, фтор– Анрі Муассан, селен – Берцеліусом. Відкриття кисню належить трьом вченим: Шеєле, Прістлі та Лвуазьє. Вони добули найцінніший для людства газ. Ми також з вами по експериментуємо.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

авторських вірш

Два друзі: Івасик і Толя

гомоніли нині в школі.

Слухай, друже милий,

ти знаєш, що кисень важливий?

Він організмам потрібний,

І для води – він брат гідний.

Так. Без нього не було б рослини,

Ані жодної тварини.

А чи можна його добути?

От радітимуть люди!

УРОК 28. Хімічні властивості кисню. Реакція сполучення.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

авторських віршів

ВОГНИК

Вогник, вогник, ти гори,

Та біди нам не роби.

Правила ми добре знаєм

І тебе ми поважаєм.

Ти звари смачну нам страву,

Запечи шашлик нам справно,

Нам кімнату обігрій,

То ж працюйно, ти мерщій.

- Що ви вивчали про горіння на уроках з основ здоров҆я?

- Яка речовина підтримує горіння?

УРОК 29. Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення,

дихання).

Мотивація навчальної діяльності в процесі пізнавальних дидактичних ігор

На картках написані формули речовин:

- Відберіть лише картки з речовинами, що містять Оксиген.

- Як можна добути ці речовини?

Прийом «Здивуй».

Чи знаєте ви, що………………..

- CaO – негашене вапно;

- СО2 – вуглекислий газ;

- СО – чадний газ.

Сьогодні и назвемо ці речовини за міжнародною номенклатурою.

УРОК 30. Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення

метану, гідроген сульфіду, глюкози.)

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди з використанням прийомів роботи з текстом

- Що потрібно для того, щоб мама зварила вам обід?

- Чому дітям потрібно їсти багато фруктів?

Поділити клас на дві групи, або дати випереджуючі завдання на попередньому уроці двом учням: підготувати повідомлення про метан та глюкозу.

Зміст повідомлень може бути таким:

1) Метан – основна складова частина природного газу. Україна має багаті родовища цього газу. Його так і називають – рудниковий газ. Щороку добувають до 20 млрд м3. Метан зігріває наші домівки, школи, лікарні. Він часто виділяється з боліт. Тому має ще й іншу назву – рудниковий газ. Йог формула СН4.

2) Глюкоза – дуже важлива речовина, яка міститься у фруктах,меді. Найбільше її у винограді. Тому інша назва глюкози – виноградний цукор. Вона надзвичайно важлива у медицині. Тому що при окисненні 1г глюкози в організмі виділяється 17,6 кДж. А енергія потрібна людині для її діяльності. Формула глюкози С6Н12О6.

Потім учитель повідомляє учням проте, що вони будуть писати рівняння реакцій взаємодії цих складних речовин з киснем.

УРОК 31. Умови виникнення та припинення горіння.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

творчих завдань

Поділити клас на три групи за допомогою емблем-вогників трьох кольорів. Кожна група отримує завдання: пояснити вислів –

1) Вогонь – друг.

2) Вогонь – символ.

3) Вогонь – ворог.

Після висловлювань учнів кожної команди учитель повідомляє тему уроку.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

авторських віршів

Про умови горіння будемо говорити

І про те як півня червоного зупинити.

Бо наробити він може великої біди,

А це небезпека для дорослих і дітвори.

І усім треба знати як цьому раду дати.

Тому треба умови горіння вивчати,

Щоб червоному півню раду дати.

УРОК 32. Маркування небезпечних речовин.

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди.

- Чи бачили ви коли-небудь такі знаки?

- Для чого вони потрібні?

- Як це допоможе людині?

Після бесіди назви знаків маркування можна висвітити на слайді за допомогою анімації.

УРОК 33. Колообіг Оксигену в природі.

Мотивація навчальної діяльності шляхом розв҆язку

проблемного запитання

- Усі живі організми дихають киснем. А чому ж його вміст у повітрі не змінюється?

Щоб допомогти учням відповісти на проблемне запитання, можна використати малюнок «Колообіг Оксигену» у підручнику або спроектувати схему на слайді:

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

авторських віршів

Я входжу до складу води,

Мене багато усюди й завжди.

Мене продукують рослини,

Я дуже потрібен людині.

І з краплями дощу випадаю,

Мене кожен добре знає.

Мене ще ніхто не бачив,

І без мене не проживеш одначе.

УРОК 34. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна

роль кисню.

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди.

- Чому не можна надто довго бути на сонці у спеку?

- Чи доводилось вам бачити грозу?

- Що ви відчуваєте після дощу?

- Чи відоме вас слово озон?

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

авторських віршів

Є елемент такий у таблиці,

Круглий, білолиций.

Він одразу в двох братів живе,

Життя в нього не просте.

То дихати допомагає,

То ультрафіолет не пропускає.

Іноді без запаху і смаку,

Або дощем пахне досхочу.

Прослухавши вірш учням можна дати такі запитання:

- Скільки речовин описано у вірші?

- Властивості якої речовини вам відомі, а про яку речовину ви почули вперше?

УРОК 35. Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні та

хімічні властивості. Вода – розчинник.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

прийому «Здивуй»

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

науково-популярної літератури

Важко уявити собі бодай один день, прожитий без води. Певно, по-справж­ньому пізнав ціну цієї "звичайної" речовини той, хто хоча б раз у житті відчував нестерпну спрагу. Не зазнавши страждань від спраги, годі збагнути, як багато ва­бить для людей вода, - сказав англійський поет Байрон. Можливо, йому дове­лось потерпати від спраги? Важко сказати. А ось дітвора у Кап-Джубі, Сіснеросі, в Порт-Етьєні таких страждань зазнали не раз. Жебраючи, вони просять не мо­нету - з консервною банкою в руках благають:

-Дайте води ...

Можна сказати, що все живе складається з води й органічних речовин. Без зоди людина не змогла б прожити 6-8 днів, а без живильних речовин вона може обходитись упродовж декількох тижнів.

Вода - синонім молодості. Адже у людському ембріоні 97 % води, у новорож-денного – 88 %, а до п'ятидесятирічного ювілею залишається приблизно 60 %. Най­більше води міститься в головному мозку людини – системі, яка керує всім організ­мом і в якій відбуваються найшвидші реакції.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

висловів відомих людей/Files/images/чс.PNG

УРОК 36. Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

науково-популярної літератури

Людська кров за складом основних мікроелементів близька до морської води. Під час блокади Санк-Петербурга розчин морської води, що зберігався в одно­му з інститутів, використовували як замінник крові. Військові хірурги в умовах нестачі донорської крові рятували життя поранених, переливаючи їм розбавлену морську воду.

Не забувайте про ранковий чай! До речі, випиваючи чашку чаю, ми поглинаємо 0,0001 г скла. Це тому, що вода - чудовий розчинник. У морській воді міститься близько 70 хімічних еле­ментів. А якби виділити розчинене в океані золото, то кожній людині на Землі дістанеться 3 кг. Якщо ділити порівну. Отож, грецький бог морів Посейдон - вель­ми заможний дідусь!

До речі, випиваючи чашку чаю, ми поглинаємо 0,0001 г скла. Це тому, що вода - чудовий розчинник. У морській воді міститься близько 70 хімічних еле­ментів. А якби виділити розчинене в океані золото, то кожній людині на Землі дістанеться 3 кг. Якщо ділити порівну. Отож, грецький бог морів Посейдон - вель­ми заможний дідусь!

Мотивація навчальної діяльності шляхом демонстрації хімічного експерименту у поєднанні з використанням авторських віршів

Ми будемо експериментувати.

Хімію цікаву пізнавати.

Прошу вас води налити,

Цукор в склянці розчинити,

Все ретельного розмішати.

Ось так ваша мама зранку

Готує каву, чай до сніданку.

А влітку вона кожного днини

Запаси готує для всієї родини.

УРОК 37. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.

Мотивація навчальної діяльності шляхом розв҆язку

проблемного запитання/Files/images/лоорпирп.PNG

Вам уже відомо, що для приготування чаю потрібен розчин цукру у воді.

У медицині широко використовують розчини, наприклад фізрозчин.

Мама при заготівлі овочів та фруктів на зиму використовує маринад, який є також розчином.

- Чи можна визначити кількісно склад розчину?

- Між якими компонентами у розчині можна скласти співвідношення?

УРОК 38. Виготовлення розчину

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

авторських віршів

Ми не лікарі і не фармацевти,

Але працюватимемо твердо.

Будемо розчини виготовляти,

Щоб було за чим спостерігати.

Щоби я на наступних уроках

Не мала ніякої мороки,

З розчинами, які ми приготуємо –

Успішно по експериментуємо.

УРОК 39. Взаємодія води з оксидами. Поняття про гідрати

оксидів:кислоти й основи.

Мотивація навчальної діяльності шляхом демонстрації хімічного експерименту з елементами бесіди

Проведення демонстраційного досліду «Взаємодія кальцій оксиду з водою».

Опис учнями своїх спостережень.

Повідомлення учителя про утворення нової речовини – кальцій гідроксиду, яка має назву – гашене вапно.

Бесіда:

- Де використовують цю речовину?

- Чи є вона безпечною для здоров҆я людини?

- Що може спричинити кальцій гідроксид?

- Чи усі оксиди можуть реагувати з водою?

Після можливих різноманітних відповідей на останнє запитання учні починають опрацювання нового матеріалу.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

авторських віршів

Речовин у світі хімії багато дуже,

Ти вивчатимеш їх, любий друже.

Як вапно негашене водою загасити,

Як речовини між собою відрізнити.

Ми реакції з оксидами напишемо

І багато ще назавтра ми залишимо.

Бо не можна одразу все пізнати,

Будемо вчитись рівняння писати.

УРОК 40. Поняття про індикатори

Мотивація навчальної діяльності шляхом демонстрації

цікавих дослідів/Files/images/па.PNG

Проведення демонстраційного досліду «Гіацинт рожевий – індикатор».

У дві пробірки налити настою гіацинту рожевого. До одної пробірки долити лимонного соку, а до іншої – розчину питної соди.

- Чи змінилося забарвлення в обох пробірках?

- Якого кольору став вміст кожної пробірки?

- Чому ми одержали різне забарвлення? Про що це свідчить?

- Яку роль виконував настій гіацинту рожевого?

УРОК 41. Значення води і водних розчинів у природі та житті людини

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

науково-популярної літератури

Учні виступають із підготовленими випереджувальними завданнями про користь води (повідомлення з книги Дарії Біди «Сік життя»)

Повідомлення 1.

Звичайно, пити!

А коли – ваш організм сам подасть сигнал. Його водний баланс залежить від двох чинників: вмісту солі і води. Коли рідини в організмі недостатньо, під впливом солі всі клітини нашого організму віддають у кров воду, головний мозок виробляє особливий гормон, який потрапляє в нирки і "наказує"затримати воду. Ми відчуваємо спрагу.

Якщо ж у крові надлишок води, відбувається зворотний процес - нирки пра­цюють на повну потужність, а бажання пити змінюється на протилежне.

У здорової людини описана система працює надзвичайно ефективно. Тому, якщо у вас нема проблем зі здоров'ям, варто слухати свою спрагу і вона най­краще підкаже, коли треба пити. Щоправда, почуття спраги виникає тоді, коли організм уже зневоднений, і навіть коли ви нап'єтесь, то ще деякий час будете відчувати наслідки зневоднення: ослаблення уваги, дратівливість, утому, навіть головний біль. Нічого страшного в цьому нема, але ж і приємного - теж немає. Тому варто попити раніше та запобігти неприємним відчуттям.

Повідомлення 2.

Для тих, хто займається спортом і мандрує

Під час занять спортом організм зневоднюється. Якщо до того ж погода тепла і суха, то ви щогодини будете втрачати з потом понад літр води. Випередіть події. Перед тренуванням випийте півсклянки-склянку води, повторюйте цю процеду­ру щопівгодини.

Під час спеки організм втрачає воду в результаті посиленого потовиділення. А чи здогадуєтесь ви, що в суху і холодну погоду також треба пити більше? Різниця лише в тому, що цього разу ви втрачаєте воду не через шкіру, а через легені (пригадуєте, як на морозі з рота виходять клуби пари?) Збираючись на прогулян­ку в морозний і сухий день, випийте склянку води або гарячого чаю.

Така ж причина зневоднення організму і під час авіаперельотів: сухість повітря у салоні літака. Політ буде приємнішим, якщо ви вип'єте склянку води ще до того, як відчуєте спрагу.

Повідомлення 3.

Рідкі ліки

Якщо ви захворіли - доведеться переглянути водний режим. У більшості ви­падків лікарі одностайні: пити, і якомога більше.

Згадайте, що каже вам лікар, коли ви застудились або хворієте на грип? "Яко­мога більше теплого пиття!" Це насправді дуже важливо. Адже при підвищеній температурі тіла зростає обмін речовин, а отже, і потреба організму в рідині.

Тому навіть якщо вам не хочеться пити, постарайтесь умовити себе. Найкраще пити звичайну воду.

А чи всяку воду можна пити? Ще 20 років тому люди спокійно пили воду з-під крана, а сьогодні вже остерігаються навіть кип'яченої і надають перевагу купованій воді у пляшках. Часто це виправдано, бо в деяких містах водогінна вода непридатна для пиття. Проте простіше і дешевше придбати побутовий фільтр.

Вода з-під крана має присмак хлору, який застосовують для знезараження води. Цю неприємність легко усунути: залиште відкриту посудину з водою на декілька годин або просто прокип'ятіть воду - і неприємний присмак щезне. Якщо у вас вдома встановлена стара свинцева сантехніка або ж ви берете воду з колодязя - не полінуйтесь викликати спеціалістів, які зроблять аналіз води, і при потребі поставте фільтр. Якщо ж не шкода грошей, для додаткової гарантії спокою - купляйте воду у пляшках.

УРОК 42. Кислотні дощі

Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди.

На слайді спроектований малюнок

Яка з реакцій, що записана на слайді свідчить про взаємодію оксидів з водою?

-Які речовини при цьому утворюються?

-Як ви вважаєте, корисними чи шкідливими є кислотні дощі?

-Спрогнозуйте, як вони впливають на рослини, тварин чи людей.

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

авторських віршів


Біля селища на річці

Був Тарасик й дві Марічки.

Діти весело стрибали,

Веселились, ігри грали.

Раптом хлопчик подививсь,

Через мить він спохвативсь.

-Тут така була травичка,

Ще й сестрички-лисички.

Та куди це все поділось?

Та не вже це все згоріло?

І Марічки засмутились:

-Та куди ж це все поділось?

А ви можете сказати,

Як це все нам розгадати?

УРОК 43. Проблема чистої води

Мотивація навчальної діяльності шляхом використання

науково-популярної літератури

Прийом «Здивуй». На екрані висвітлюється слайд із даними про стан прісної

води на Землі. Учитель або учні читають та аналізують факти,

роблячи висновок про те, наскільки важливою є проблема

чистої води./Files/images/нрг.PNG

УРОК 44. Охорона водойм від забруднення. Очищення води на

водоочисних станціях та в домашніх умовах.

Мотивація навчальної діяльності шляхом демонстрації

цікавих дослідів



У книзі Дарії Біди «Сік життя» є безліч дослідів, які свідчать про те, як у домашніх умовах очищувати воду. Можна запропонувати учням виготовлену напередодні модель фільтра для очистки води.Під час демонстрації роботи фільтра підвести учнів до розуміння того, що під час очистки вода не буде містити, хімічних домішок, мікроорганізмів. Вона стане більш придатною до пиття.

ЛІТЕРАТУРА

1. Абжалов Р. Р. Назви хімічних елементів. —X. : Вид. група «Основа», 2012. — 32 с. — (Серія «Наочно-дидактичні матеріали»).

2. Абжалов Р. Р. Хімічні елементи в організмі людини. —X. : Вид. група «Основа», 2012. — 32 с. — (Серія «Наочно-дидактичні матеріали»).

3. Ворожейкіна О. М. 100 цікавих ідей для проведення уроку. — X.: Вид. група «Основа», 2012. — 3-тє вид. — 255, [1] с. — (Серія «Золота педагогічна скарбниця»).

4. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій /Автор-укладач Н. П. Наволокова. — X.: Вид. група «Основа», 2011. — 176 с. — (Серія «Золота педагогічна скарбниця»).

5. Дарія Біда. Сік життя. Серія "Бібліотечка "КОЛОСКА".Науково-популярне видання ДЛЯ ДІТЄЙ. - ЛЬВІВ,: СТ"Міські інформаційні системи", 2008. - 96 с.

6. Лєєнсон І. А. Дивовижна хімія.— X.: Вид-во «Ранок», 2011.— 176 с.— (Про що не розповіли підручники).

7. Мальченко Г.І. Хімія навколо нас: запитання та відповіді / Галина Мальченко; Тетяна Вороненко. — К.: Шк. світ, 2009. — 128 с. —(Б-ка «Шк. світу»).

8. Лашевська Г.А. Хімія: 7 кл.: Підручн. для загальноосвіт. навч. закл. -К.: Генеза, 2007. – 200 с.: іл.

9. Панкова М. О. Усе, що потрібно знати про експерименти. — X.: «Ранок», 2012. — 112 с: іл.

10. Попель П. П., Крикля Л. С. Хімія: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. — К.: ВЦ «Академія», 2007. — 136 с: іл.

11. Савчин М.М. Уроки хімії у 7 класі: Методичний посібник для вчителів. – Львів: ВНТЛ – Класика , 2008. – 158 с.

12.Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. -К, 1971. -С.153.

Презентація " Досвід роботи "Формування ключових компетентностей учнів на уроках хімії, необхідних для творчої соціально адоптавоної особистості"

wym-1623830832066

Майстер-клас "Калейдоскоп методичних ідей" Презентація " Активізація пізнавальної активності як засіб формування освітніх компетентностей"

wym-1623832247517

МайПрезентація

Кiлькiсть переглядiв: 685

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.